Tematy ćwiczeń dydaktycznych realizowanych w laboratorium silników spalinowych obejmują pomiary i analizę:
- Wpływ prędkości obrotowej (przy stałym położeniu dźwigni sterującej dawkowaniem paliwa) na parametry energetyczne silnika (moc, moment obrotowy, godzinowe i jednostkowe zużycie paliwa oraz sprawność ogólna silnika),
- Wpływ prędkości obrotowej (przy stałym położeniu dźwigni sterującej dawkowaniem paliwa) na skład spalin silnika (stężenie CO, HC, NOx, CO2, O2 oraz zadymienie spalin),
- Wpływ prędkości obrotowej (przy stałym położeniu dźwigni sterującej dawkowaniem paliwa) na parametry eksploatacyjne silnika (np. stopień otwarcia EGR, początek i długotrwałość wtrysku paliwa, ciśnienie wtrysku paliwa, ciśnienie doładowania, współczynnik nadmiaru powietrza λ, temperatura powietrza: przed i za turbosprężarką, za intercoolerem, za EGR, temperatura spalin: przed i za turbiną turbosprężarki, przed i za konwertorem katalitycznym, etc.),
- Wpływ prędkości obrotowej (przy stałym położeniu dźwigni sterującej dawkowaniem paliwa) na szybkozmienne ciśnienie w cylindrze silnika w funkcji kąta obrotu wału korbowego (wykresy indykatorowe otwarte) oraz na szybkozmienne ciśnienie w cylindrze silnika w funkcji objętości czynnika roboczego (zamknięte wykresy indykatorowe),
- Wpływ prędkości obrotowej (przy stałym położeniu dźwigni sterującej dawkowaniem paliwa) na parametry otwartych i zamkniętych wykresów indykatorowych (np. początek samozapłonu paliwa, opóźnienie samozapłonu paliwa, maksymalna prędkość narastania ciśnienie spalania, wartość i występowanie (wzg. GMP tłoka) maksymalnego ciśnienie spalania, praca wymiany ładunku, praca indykowana, średnie zastępcze ciśnienie indykowane),
- Wpływ prędkości obrotowej (przy stałym położeniu dźwigni sterującej dawkowaniem paliwa) na przebieg i parametry prędkości wywiązywania się ciepła w cylindrze silnika w funkcji kąta obrotu wału korbowego silnika (maksymalna ilość i prędkość wywiązanego ciepła w cylindrze silnika w fazie kinetycznej i w fazie dyfuzyjnej, sumaryczna ilość wywiązanego ciepła w cylindrze silnika, koniec procesu spalania)
- Wpływ prędkości obrotowej (przy stałym położeniu dźwigni sterującej dawkowaniem paliwa) na wartości sprawności mechanicznej silnika określonej w oparciu o metodę:
- wyłączania cylindrów
- indykowanie cylindra silnika
- metodę obcego napędu
- Wpływ prędkości obrotowej (przy stałym położeniu dźwigni sterującej dawkowaniem paliwa) na wartości sprawności napełnienia ηv cylindra silnika i współczynnika nadmiaru powietrza λ,
- Wpływ prędkości obrotowej (przy stałym położeniu dźwigni sterującej dawkowaniem paliwa) na emisję cząstek stałych PM w spalinach silnika,
- Wpływ prędkości obrotowej (przy stałym położeniu dźwigni sterującej dawkowaniem paliwa) na sprawność konwersji CO, HC, NOx dla utleniającego konwertora katalitycznego silnika ZS,
- Wpływ prędkości obrotowej (przy stałym położeniu dźwigni sterującej dawkowaniem paliwa) na parametry pracy silnika z zapłonem samoczynnym zasilanego konwencjonalnym paliwem (olejem napędowym) i estrami metylowymi oleju rzepakowego (RME, FAME) – (punkty 1-10),
- Wpływ obciążenia silnika (przy stałej prędkości obrotowej) na parametry energetyczne silnika (godzinowe i jednostkowe zużycie paliwa oraz sprawność ogólna silnika),
- Wpływ obciążenia silnika (przy stałej prędkości obrotowej) na skład spalin silnika (stężenie CO, HC, NOx, CO2, O2 oraz zadymienie spalin),
- Wpływ obciążenia silnika (przy stałej prędkości obrotowej) na parametry eksploatacyjne silnika (np. stopień otwarcia EGR, początek i długotrwałość wtrysku paliwa, ciśnienie wtrysku paliwa, ciśnienie doładowania, współczynnik nadmiary powietrza λ, temperatura powietrza: przed i za turbosprężarką, za intercoolerem, za EGR, temperatura spalin: przed i za turbiną turbosprężarki, przed i za konwertorem katalitycznym, etc.),
- Wpływ obciążenia silnika (przy stałej prędkości obrotowej) na szybkozmienne ciśnienie w cylindrze silnika w funkcji kąta obrotu wału korbowego (wykresy indykatorowe otwarte) oraz na szybkozmienne ciśnienie w cylindrze silnika w funkcji objętości czynnika roboczego (zamknięte wykresy indykatorowe),
- Wpływ obciążenia silnika (przy stałej prędkości obrotowej) na parametry otwartych i zamkniętych wykresów indykatorowych (np. początek samozapłonu paliwa, opóźnienie samozapłonu paliwa, maksymalna prędkość narastania ciśnienie spalania, wartość i występowanie (wzg. GMP tłoka) maksymalnego ciśnienie spalania, praca wymiany ładunku, praca indykowana, średnie zastępcze ciśnienie indykowane),
- Wpływ obciążenia silnika (przy stałej prędkości obrotowej) na przebieg i parametry prędkości wywiązywania się ciepła w cylindrze silnika w funkcji kąta obrotu wału korbowego silnika (maksymalna ilość i prędkość wywiązanego ciepła w cylindrze silnika w fazie kinetycznej i w fazie dyfuzyjnej, sumaryczna ilość wywiązanego ciepła w cylindrze silnika, koniec procesu spalania)
- Wpływ obciążenia silnika (przy stałej prędkości obrotowej) na wartości sprawności mechanicznej silnika,
- Wpływ obciążenia silnika (przy stałej prędkości obrotowej) na wartości sprawności napełnienia ηv cylindra silnika i współczynnika nadmiaru powietrza λ,
- Wpływ obciążenia silnika (przy stałej prędkości obrotowej) na sprawność konwersji CO, HC, NOx dla utleniającego konwertora katalitycznego silnika ZS,
- Wpływ obciążenia silnika (przy stałej prędkości obrotowej) na sprawność działania filtra cząstek stałych DPF silnika ZS,
- Wpływ obciążenia silnika (przy stałej prędkości obrotowej) na parametry pracy silnika z zapłonem samoczynnym (punkty 12-20) zasilanego konwencjonalnym paliwem (olejem napędowym) i estrami metylowymi oleju rzepakowego (RME, FAME),
- Wpływ zmiany stopnia otwarcia zaworu EGR na parametry energetyczne, skład spalin oraz parametry wykresów indykatorowych i prędkości wywiązywania się ciepła w cylindrze silnika ZS (charakterystyka regulacyjna),
- Wpływ zmiany początku wtrysku αpw paliwa na parametry energetyczne, skład spalin oraz parametry wykresów indykatorowych i prędkości wywiązywania się ciepła w cylindrze silnika ZS (charakterystyka regulacyjna),
- Wpływ zmiany ciśnienia doładowania turbosprężarki na parametry energetyczne, skład spalin oraz parametry wykresów indykatorowych i prędkości wywiązywania się ciepła w cylindrze silnika ZS (charakterystyka regulacyjna),
- Wpływ zmiany temperatury spalin (przy stałej prędkości obrotowej i obciążeniu silnika) na sprawność konwersji ηk utleniającego konwertora katalitycznego (charakterystyka regulacyjna),
- Wpływ zmiany wartości liczby cetanowej LC paliwa na parametry energetyczne, skład spalin oraz parametry wykresów indykatorowych i prędkości wywiązywania się ciepła w cylindrze silnika ZS (charakterystyka regulacyjna),
- Endoskopowa wizualizacja wtrysku, samozapłonu i spalania paliwa w cylindrze pracującego badawczego silnika ZS,
- Porównanie wyników różnych metod określania początku samozapłonu αps paliwa w cylindrze silnika:
- Metoda oparta na endoskopowej wizualizacji
- Metoda oparta na wykresie indykatorowym
- Metoda oparta na wykresie prędkości wywiązywania się ciepła w cylindrze silnika ZS
- Porównanie wyników różnych metod określania końca spalania αks paliwa w cylindrze silnika:
- Metoda oparta na endoskopowej wizualizacji
- Metoda oparta na wykresie prędkości wywiązywania się ciepła w cylindrze silnika ZS
- Przebiegu wartości wykładnika politropy rozprężania w funkcji kąta OWK silnika
- Obliczanie rozkładu izoterm w obrazie płomienia uzyskanym metodą wizualizacji endoskopowej,
- Zasięg i prędkość rozchodzenia się czoła strugi wtryskiwanego paliwa do cylindra silnika ZS oraz kąt stożka rozpylonej strugi paliwa w funkcji kąta OWK silnika zasilanego olejem napędowym, RME oraz surowym olejem roślinnym,
- Kalibracja i linearyzacja analizatorów spalin zgodnie z normami UE:
- NDIR (pomiar w podczerwieni) – do pomiaru stężenia CO i CO2
- FID (detektor płomieniowo-jonizacyjny) – do pomiaru stężenia HC
- CLD (metoda chemiluminescencyjna) – do pomiaru stężenia NOx
- PAH (metoda paramagnetyczna) – do pomiaru stężenia O2 ,
- Diagnostyka homologacyjnego systemu pomiarowego (zgodnie z normami UE) do określania stężenia gazowych składników spalin (pomiar temperatury, ciśnienia, przepływu, wilgotności spalin w grzanej i chłodzonej części systemu pomiarowego, sprawności konwersji NO2-NO, interferencja CO-CO2),
- Porównanie wyników różnych metod określania wartości współczynnika nadmiary powietrza λ:
- Metoda oparta na pomiarze natężenia przepływu powietrza (przepływomierz laminarny) i paliwa (masowa miernica paliwa)
- Metoda oparta na analizie składu spalin
PRZEDSTAWIONE TEMATY LABORATORYJNE DOBIERANE SĄ INDYWIDUALNIE W ZALEŻNOŚCI OD KIERUNKU I SPECJALNOŚCI GRUPY STUDENCKIEJ

Elektrowirowa hamownia silnikowa sterowana i programowalna komputerowo (max moc hamowania 550 kW) AVL-Zöllner z testowanym silnikiem S359 zasilanym paliwem z odpadowego tworzywa PET.

Elektrowirowa hamownia silnikowa AVL-Zöllner ze zmodyfikowanym w laboratorium testowanym silnikiem MAN 2876 zasilanym wodorem odpadowym z przemysłu chemicznego. Zaprojektowany sterownik silnika dostosowuje regulację silnika do zmiany składu chemicznego paliwa

Masowa, komputerowa, dynamiczna miernica zużycia paliwa (AVL Fuel Balance 513D) przez silniki spalinowe.

Hamownia elektrowirowa firmy Schenck z silnikiem VW 1.9 TDI z układem zasilania z pompowtryskiwaczami.

Stanowisko pomiarowe z tunelem rozcieńczającym spaliny do pomiaru emisji cząstek stałych PM w spalinach silnika zgodnie z normami homologacyjnymi UE.

Filtry pomiarowe firmy PALL, wykonane z włókna szklanego i pokryte teflonem, stosowne (zgodnie z normami homologacyjnymi UE) do pomiary emisji cząstek stałych PM w tunelu rozcieńczającym spaliny

Butle z gazami kalibrującymi i roboczymi stosowane podczas pracy systemu pomiarowego do pomiaru stężenia gazowych składników spalin silnika (zgodnie z normami UE) typu AVL Bench Emission System.

System pomiarowy do pomiaru stężenia gazowych składników spalin (system zgodny z normami homologacyjnymi UE) typu AVL Bench Emission System CEBII.

System pomiarowy do pomiaru i analizy szybkozmiennych sygnałów (np. ciśnienia w cylindrze silnika spalinowego, przemieszczenia iglicy wtryskiwacza, itp.) w funkcji kąta OWK silnika z uwzględnieniem GMP tłoka typu AVL Indimeter 617D.

System pomiarowy do szybkozmiennego cyfrowego filmowania wtrysku, samozapłonu i spalania paliwa (typu AVL Videoscope 513D)
w cylindrze pracującego silnika z zapłonem samoczynnym.

Analiza przebiegu wtrysku i samozapłonu oleju napędowego (ON) w cylindrze silnika ZS z wykorzystaniem endoskopowego systemu AVL VideoScope 513D.

Aplikacja endoskopowego systemu AVL VideoScope 513D w badawczym silniku z zapłonem samoczynnym SB 3.1
w Laboratorium PK.

Analiza przebiegu wtrysku i samozapłonu różnych paliw: oleju napędowego (ON), estrów metylowych oleju rzepakowego (RME) oraz surowego oleju rzepakowego (OR) w cylindrze silnika ZS z wykorzystaniem endoskopowego systemu AVL VideoScope 513D.

Wykorzystanie endoskopowego systemu AVL VideoScope 513D w silniku z Mitsubishi GDI z bezpośrednim wtryskiem benzyny do cylindra silnika i uwarstwieniem ładunku. Badania przeprowadzono na hamowni podwoziowej w Laboratorium PK.

Stanowisko pomiarowe ze stałociśnieniową komorą do „szybkiego” filmowania procesu wtrysku dla różnych paliw lub różnych wtryskiwaczy paliwa.